Az ünnepek alatti pihenés közben bizony észrevétlenül is felszaladhat ránk pár kiló. Nehezebben mozgunk, és fáradtabbnak érezzük testünket. Az újév viszont elkezdődött, tele kihívásokkal, megvalósítandó feladatokkal és célkitűzésekkel. Az elvárások otthon és a munkahelyen is magasak, és lassan ismét visszakerülünk a mókuskerékbe.. Tudatos felkészüléssel azonban bizonyítottan enyhíthető a mentális is testi fáradságérzet.  Íme 6 praktika, amivel csökkenthetjük a ránk nehezedő nyomást! 
naturalkep
A stresszes és feszült mentális érzet sokkal inkább következménye, mint kiváltója a testi tüneteinek. A következőkben bemutatott relaxációs technikák lényege, hogy lassítják a szívverést, a légzést, valamint csökken az izmok feszültsége, ezek hatására pedig nyugodtabbnak érzi magát. Ezek a módszerek eleinte kevésbé hatékonyak, rendszeres gyakorlással viszont gyors és eredményes eszközzé fejleszthetőek. Egy idő után már elég, ha gondolatban felidézi, és máris ellazul tőle.

4-7-8 légzés

4 másodperces belégzés után 7 másodpercig kell visszatartani a levegőt, és aztán 8 másodperc alatt kifújni. Különböző mértékben ugyan, de mindenkinek lassabban ver a szíve, ha visszatartja a lélegzetét, vagy ha épp kifújja a levegőt. Mivel a gyakorlat alatt csak az idő egy ötödében van belégzés, lassul a szívritmus. Emellett a mély légzéstől javul az oxigénellátottság.

Visszaszámlálás

Ez a módszer nem irányítja a figyelmet a testre, a gondolatok lekötésére egy kevés koncentrációt igénylő, és a nyugodt állapotot később könnyen előhozó feladatot ad, a visszaszámlálást.

Progresszív relaxáció

A progresszív relaxációs módszer a kulcsa, hogy ha egy izomcsoportot megfeszít, akkor elengedést követően természetes módon az eredeti állapothoz képest ellazultabbá válik. Miután ellazította testét, az izmok egyre kevesebb vért igényelnek. Néhány mély lélegzetvétel után a szívverés is lassul.

Mantra

Arra alapoz, hogy a teste magától ellazul, miközben az ismételgetett mantrához fog kötődni az ellazult állapot. Különösen nagy ismertségre tett szert a transzcendentális meditáció, de ebben már a megjelenő misztikum már más működésmódokat is bevon.

Mindfulness – tudatos jelenlét

A mindfulness alapjául az érzékszerveinken keresztül érzékelt világ ítélkezésmentes megfigyelése szolgál. Erre építve kifejezetten a stressz csökkentésére fejlesztették ki az MBSR nevű módszert, ami kizárólag kényelmes testhelyzetet és a légzés figyelését igényli.

Jóga

Az előzőekhez nagyon hasonló módon tudja összekapcsolni az ellazult állapotot egy gyakorlatsorral. Gyakoroltatja azt is, hogy ellazult lelki állapotot nem csak fekve, vagy kényelmesen ülve lehet megélni, amivel egyrészt sokak számára megnehezíti eleinte a gyakorlást, másrészt később könnyebbé teszi a mindennapi élethelyzetekben az ellazult állapot előhívását.

Melyik az Önnek való?

A felsorolt gyakorlatoknak más-más hangulata van, nincs köztük legjobb. Érdemes többet kipróbálnia, hogy rátaláljon arra, melyiket csinálja a legszívesebben. Ha pedig nem sikerül helyet találni napi tíz perc gyakorlásnak a napi rutinban, akkor érdemes szakember segítségét kérni.

January 9, 2017