Ki ne örülne annak, hogy megérkezett a nyár? Az viszont elgondolkodtató, hogy ismét milyen gyorsan, szinte átmenet nélkül jött, vagyis itt, Közép-Európában is el kell fogadnunk: előbb vagy utóbb két évszakos lesz az életünk. Akárhogy is van, érdemes felkészülni a hosszú és forró nyárra, hogy tényleg a legtöbbet hozzuk ki belőle.

Ha tartós a meleg, három dologra kell nagyon odafigyelnünk. Az egyik a kiszáradás veszélye, a másik a túlmelegedés, ami leginkább a keringési vagy légzési problémákkal küzdők számára veszélyes, a harmadik pedig a hőguta. A legveszélyeztetettebbek az idősek, a gyerekek, a krónikus betegségtől szenvedők, a mozgásukban korlátozottak, a sportolók és a kemény fizikai munkát végzők, meg persze az alkoholisták és a kábítószer fogyasztók.

Figyeljünk oda a meteorológusokra, akik mindig időben jelzik, ha nagy és tartós meleg közeleg. Ez általában 30 fokos vagy annál magasabb nappali hőmérsékletet jelent, és azt, hogy éjszaka sem mutatnak 15 foknál kevesebbet a hőmérők. Elég csak két napon át ezt átélni, máris mindenki érzi a nyár kellemetlen mellékhatásait, ha pedig egy-egy hőhullám ennél tovább tart, akkor már az utcára sincs kedvünk kimenni.

És ezt jól is tesszük, ebben a nagy melegben ugyanis az a legkézenfekvőbb tanács, hogy húzódjunk árnyékos, hűvös helyre, vagy ha éppen úton vagyunk, időnként térjünk be például egy légkondicionált üzletbe. Keressük meg, hogy melyik az otthonunk leghűvösebb zuga, és ilyenkor ne szellőztessünk, lesz arra mód később, ha lehűl a levegő. Árnyékoljuk le a lakást, az irodát, amivel csak tudjuk: a redőny, a spaletta a legjobb, mert az kívülről zár, de még egy benti, világos színű függönynek is megérezzük a jótékony hatását. Vigyázat, a sötét függöny tovább melegíti a helyiséget!

Nem lehet elégszer elmondani, hogy délelőtt tizenegy és délután három között tényleg ne menjünk ki a napra, mert ilyenkor van a legmelegebb, és ilyenkor a legerősebb a nagyon káros és veszélyes UV B-sugárzás. Ha mindenképpen a strandon akarjuk tölteni ezt az időt, akkor gyakran kenjük magunkat magas faktorszámú napvédő krémmel, húzzunk fel legalább egy világos trikót, egy sapkát, vegyük fel a napszemüveget, és ha lehet, keressünk a parton egy kis árnyékot. A kiszáradásban az az érdekes, hogy sokszor csak a figyelmetlenségünk az okozója, ugyanis a sok bokros teendőnk közepette egyszerűen elfelejtünk eleget inni. Ha másképp nem megy, állítsuk be valamelyik kütyünket, és hallgassunk rá, amikor arra figyelmeztet, hogy igyunk végre valamit.

A legjobb ilyenkor a tiszta víz, vagy a valóban gyümölcsből készült, hozzáadott cukor vagy édesítő nélküli ital. Viszont hőségben óvakodni kell az alkoholtól, a koffeintől (kóla, kávé, tea), és a sok cukrot tartalmazó üdítőktől. A víz a nagy melegben nemcsak belülről, hanem kívülről is hűsít: a szokottnál gyakrabban fürödjünk vagy zuhanyozzunk, és a lehető leghidegebb vízben tegyük ezt.

Végül még egyszer az előrejelzések fontosságára hívjuk fel a figyelmet, ha ugyanis hallgatunk a prognózisra, akkor lesz még időnk például előre bevásárolni. Ha ugyanis tudjuk, hogy jön a tartós meleg, még időben elmehetünk a boltba, és nem kell majd a legnagyobb kánikulában a szupermarketben sorban állni.

Képek forrása: metoffice.gov.uk, tembisan.co.za

June 20, 2018