Bár az influenzaszezon már elkezdődött, talán még nem késő a megelőzés egy egyszerű és olcsó módjára felhívni a figyelmet. Ha ugyanis kevés a szervezetünkben a D-vitamin, akkor kiszolgáltatottabbak lehetünk bizonyos betegségekkel szemben. Ezért azt javasolják a szakemberek, hogy törődjünk a saját D-vitamin szintünk ellenőrzésével, és szükség esetén annak korrigálásával.

Egy, az évtized elején készített hazai vizsgálatból kiderült, hogy tél végére minden tíz magyarból kettőnél súlyos D-vitamin hiány mutatható ki. Az is megdöbbentő, hogy szinte a teljes magyar lakosság – 94 százalék – D-vitamin pótlásra szorul. A kutatók azt is kimutatták, hogy a D-vitamin hiány megszüntetésével honfitársaink halandósága 7-10 százalékkal csökkenne, az átlagéletkor pedig 2-3 évvel nőne. Huszonhat százalékkal csökkenne a csípőtáji törések, és hetvennyolc százalékkal a gyermekkorban kialakuló, egyes típusú cukorbetegség, és jelentős mértékben az influenza kockázata.

Nézzük hát gyorsan, hogy kik a legveszélyeztetettebbek ebből a szempontból. Kezdjük az 55 év felettiekkel, akik elvileg kevesebbet vannak a szabadban, és már a bőrük sem képes megfelelően szintetizálni a napfény hatására termelődő D-vitamint.

Figyeljenek magukra azok is, akik irodában dolgoznak, hiszen jóval kevesebb napfény éri őket, mint azokat, akik a munkaidejüket a szabadban töltik. A D-vitamin zsírban oldódik, így azok, akik például Crohn-betegségben vagy egyéb, gyulladással járó bélbetegségben szenvednek, gyakran D-vitamin hiányosak. Aztán ott vannak a vegánok és vegetáriánusok, mert akik nem esznek állati eredetű terméket, azoknak más módon kell gondoskodniuk a D-vitamin pótlásáról. Azt is jó tudni, hogy a D-vitamin hiánya fájdalmakat okozhat az izmokban és az ízületekben, éppen ezért, ha ilyen panaszaink vannak, érdemes lehet ellenőriztetni a szintjét.

A D-vitamin legjobb forrása a természetes napfény – télen azonban a napsütéses órának csökkenésével a szervezetünk nem képes előállítani a szükséges mennyiséget (Kép forrása: Goodhousekeeping.co.uk)

A D-vitamin legjobb forrása a napfény, és ha már nagyjából 20 percet a szabadban töltünk, akkor a szervezetünk az UVB-sugarakból képes megtermelni a szükséges mennyiséget. Télen azonban érdemes odafigyelni arra, hogy – napfény hiányában – a táplálékkal juttassunk elegendő D-vitamint a szervezetünkbe. Ajánlatos ilyenkor sok zsíros halat, lazacot, heringet, tonhalat enni. Egy tojássárgája körülbelül hét százalékát tartalmazza a napi D-vitamin-mennyiségnek, és a benne lévő zsír segíti a felszívódást is. Fontos forrás a máj, bármilyen formában elkészítve. Nem szabad megfeledkezni az egyik „csoda” élelmiszerről, az avokadóról, és persze a gombáról és az áfonyáról sem. A D-vitamint gyakran adják tejhez, narancsléhez, gabonakészítményekhez és kenyérhez, és már csak ezért is érdemes kibogarászni a csomagoláson, hogy mi is van abban az adott élelmiszerben.

A téli időszakban nyugodtan szedhetünk D-vitamin tablettát vagy kapszulát, mert így biztosak lehetünk abban, hogy bejut a szervezetünkbe a szükséges mennyiség. Ilyen például cégünk készítménye, a Vitamin D+, de mint minden hasonló termék esetében, itt is ügyelni kell arra, hogy az étrend-kiegészítők fogyasztása nem helyettesíti a változatos, kiegyensúlyozott étrendet.

February 16, 2018