Szüret és fitnesz? Igen! Ha nem a megélhetésünkért végezzük, akkor ezt a hagyományos őszi munkát remek kikapcsolódásként, komoly testmozgásként és társasági eseményként is felfoghatjuk. Az ember egész nap kint van a szabadban és süttetheti magát a még meleg napon, gyönyörködhet a festői tájban, együtt lehet a barátaival, és mindeközben szinte észre sem veszi, hogy igen komoly fizikai munkát végez. A szabadban tartott edzésnek azonban fontos szabályai vannak, amelyeket az egészségünk megőrzése érdekében tanácsos betartani.

Így, ősz elején hatalmas a kínálat szüretből, és kedvünkre válogathatunk a különféle gyümölcsök között. Az első és legfontosabb szabály, hogy csak olyasmire vállalkozzunk, amit vagy már csináltunk, vagy biztosak vagyunk abban, hogy nem haladja meg a fizikai teljesítőképességünket. Az is nagyon lényeges, hogy bármit takarítunk be, a legalapvetőbb balesetvédelmi szabályokat be kell tartani. Ha nagyon süt a nap, legyen nálunk sapka, kalap, napvédő krém, meg persze elég innivaló.

A szabadban végzett edzés mindig sokkal élvezetesebb, mint ha ugyanazt egy teremben csinálnánk. Rengeteg dolog stimulál bennünket, akár egy tisztáson vagyunk, akár mondjuk a szőlőben, a hegyoldalon. A fények, az illatok, a zajok mind-mind javítják a hangulatunkat, és csökkentik a gyakorlatok – vagy éppen a munka – monotonitását. Egészségesebbnek is érzi magát az, aki rendszeresen a szabadban edz, sőt, azt is megfigyelték, hogy köztük sokkal nagyobb a rendszeresen visszatérők aránya. Arról nem is beszélve, hogy aznap biztosan megkapjuk a természettől a szükséges D-vitamin adagunkat.

Olyan a szabadtéri edzőterep, mint egy hatalmas játszótér, amelyet még a felnőttek is nagyon tudnak élvezni. A környezet folyamatosan változik, amelyhez nekünk is folyamatosan alkalmazkodni kell. Ez a munkát vagy a gyakorlatot változatossá teszi, és erősít is bennünket, hiszen a módosuló környezethez meg tanulnia alkalmazkodni például az izomzatunknak.

Már kutatásokkal is bizonyították, hogy az átlagnál egészségesebb az az ember, aki a szabadban edz vagy dolgozik. Ezek a tevékenységek kedvezően hatnak a testsúlyra, a vérnyomásra, a koleszterin és a vércukor szint alakulására. Egy átlagos testalkatú férfi még könnyű kerti munkával is képes egy óra alatt 330 kalóriát elégetni. Azt pedig senkinek nem kell számokkal bizonyítani, hogy mennyivel jobban esik ott kemény fizikai munkát végezni, ahol azt érezzük, hogy szinte harapni lehet a levegőt. Ilyenkor a tüdőnk kitisztul, és a szervezetünk megtelik friss oxigénnel.

Mindezek után mi lehet kellemesebb, mint az egész napos szüretelés befejeztével leülni valahol a szőlőben, és iszogatás, falatozás közben megbeszélni a történteket a barátokkal. Csak arra tessék nagyon vigyázni, hogy a szép borok és a finom falatok miatt nehogy egy pillanat alatt visszaugorjanak a nap közben a dűlőben hagyott kalóriák!

Képek forrása: bodegasmontecillo.com, croatia times

September 12, 2018