Egész évben, de különösképp a forró nyári hónapokban nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy mennyire fontos a megfelelő minőségű és mennyiségű folyadékbevitel. Az emberi test tömegének nagy része víz, ami az összes anyagcsere-folyamathoz nélkülözhetetlen. Vízben oldott formában különböző sók (ásványi anyagok, elektrolitok) vannak jelen a szervezetben, bizonyos koncentrációban. Elsősorban fokozott izzadás következtében – megerőltető fizikai aktivitás során vagy hőség idején – veszít a szervezet sok folyadékot és ásványi sót. Ha ezt nem pótoljuk, kialakul a dehidratáció.

Amennyiben nincs elegendő pótlása a folyadéknak, fontos elektrolitokat többek között nátriumot, káliumot, kalciumot és magnéziumot vesztünk. Kiszáradáshoz vezethet a kevés folyadék fogyasztás mellet nagy hőségben a megerőltető fizikai munka és sport okozta izzadás, vagy különböző megbetegedések, például a hasmenés. A dehidratáció tünetei az enyhétől egészen a krónikusig sokfajta lehet úgymint a szomjúságérzet, a bőr és a nyálkahártyák enyhe kiszáradása, illetve koncentrált (a normálisnál sokkal sötétebb) vizelet, fejfájás, koncentrációzavar.

A legújabb kutatások megállapították, hogy a szervezetnek 1,5 liternél több folyadékra nincs szüksége naponta, azonban a rendkívüli melegben és fizikai aktivitáskor 2 liternél is többet kell inni. Hogy pontosan mennyi folyadékra van szükségünk, azt könnyen kiszámolhatjuk. A hivatalos, általánosan elfogadott álláspont szerint 10 testsúly kilogrammonként 4 dl folyadék fogyasztása a kielégítő mennyiség naponta.

Amikor a véredények agyunknak küldi a jeleket és már érezzük, hogy szomjasak vagyunk, nem szabad rögtön túl sokat inni. Legjobb, ha több részletben elosztva oltjuk a szomjunkat, hiszen egy óra alatt a bélrendszer maximum 800 milliliter folyadékot tud felvenni, a többit kiválasztja a szervezetünk. Egyszerre tehát elég fél litert meginni, aztán jöhet a többi, de csak később.

Természetesen az sem mindegy mit töltünk a poharunkba, mert míg a víz bizonyul a legjobb szomjoltónak addig a cukorral és édesítőszerrel készült üdítők sok nátriumot, tartósítószert és mesterséges színezéket tartalmaznak és meglehetősen drágák is. Egy pohárnyi üdítőben több mint 100 kalória van, amely 6 teáskanál cukornak felel meg, melynek szervezetünk nem sok hasznát veszi és lényegében nem is oltja szomjunkat. A túl sok alkohol fogyasztását is jobb, ha kerüljük, mert vízhajtó és értágító hatással rendelkeznek, amivel pont a kívánt hatás ellenkezőjét érhetjük el.

Készíthetünk magunknak változatos és egészséges hűsítőket is, melyekhez nem kell sok alapanyag. 1-2 citromkarikával vagy uborkával feldobhatjuk a napi hidratációnkat és még a pénztárcánkat is kíméli.

forrás: webbeteg.hu, hazipatika.hu, vesebetegseg.hu, nlc.hu

June 27, 2019