A hosszú, hideg, sötét téli esték, és a szintén hideg, de rövid nappalok könnyen lustává teszik az embert. Minek menjek ki a kertbe, a parkba, a hegyekbe, amikor úgyis csak összefagyok? Csakhogy így a tavasz legelején már arra ébred az ember, hogy „hajnali” hat körül fény szűrődik be a redőnyön. Az első és legfontosabb tanácsunk: engedj be minél több fényt a lakásba, és tartózkodj minél többet kint a szabadban, a napsütésen!

Kalandra fel! Már napi 20-30 perc sétával sokat tehet egészségéért!

Ha nem kap elég fényt a szervezetünk, akkor lecsökken az alvási ciklust irányító hormon, a melatonin termelése, ettől pedig csüggedtek és lehangoltak leszünk, csökken a testhőmérsékletünk, és még inkább ellustulunk. Tessék tehát gyorsan elhúzni a függönyöket, és ablakot nyitni. Akkor is érhet bennünket több fény, ha éppen nem indulhatunk el kirándulni. Szálljunk ki a kocsiból, gyalogoljunk minél többet, és ha tehetjük, ne az irodában ebédeljünk, hanem valahol a közelben.

A napfény hatására szervezetünk ismét belefog a D-vitamin termelésbe, amelytől, ha újra eléri a normális szintet, jobb lesz a hangulatunk és a fizikai állóképességünk. Itt az ideje, hogy valóra váltsuk az újévi fogadalmakat, és ennek az egyik legegyszerűbb és legolcsóbb formája a séta. Semmi más nem kell hozzá, mint egy jó cipő, no, meg az elhatározás és a kitartás: „mostantól nem múlhat el úgy nap, hogy nem sétálok 20-30 percet, legalább itt, a környéken”. Igazán nem akarunk senkit sem piszkálni, de jó lenne végre eltüntetni a téli ünnepi ebédek és vacsorák ránk rakódott maradványait. A séta e tekintetben is remek megoldás. Ha még meg is lepjük magunkat egy néhány ezer forintos kiadást jelentő, apró ajándékkal, egy „okos” karkötővel, akkor tényleg csodákra leszünk képesek. Ezek a kis szerkezetek ugyanis mérik a sétáink hosszát és intenzitását, megdicsérnek bennünket, ha jól teljesítettünk, és figyelmeztetnek, ha még nem tettük meg az aznapra kitűzött távot. Egy ilyen jelzés, akár még az esti órákban is képes rávenni az embert, hogy visszabújjon a cipőjébe, és sétáljon pár kört, legalább a ház körül.

Fontos, hogy az unokákkal, a gyerekekkel is sok időt töltsön együtt a szabadban! 

Ami pedig a nagyobb kalandot, a kirándulást illeti, csokorba szedtünk néhány útravaló javaslatot.

1. Mindig hátizsákkal menjünk, hogy a kezünk szabad legyen.
2. Ne cipeljünk felesleges dolgokat, víz azonban mindig legyen nálunk egy könnyű kulacsban, és a biztonság kedvéért a mobilt se hagyjuk otthon.
3. Indulás előtt igyunk sokat, lehetőleg cukor- és szénsavmentes italt, vizet.
4. Ne szegje a kedvünket az, ha nem tökéletes az időjárás, a szobából ugyanis mindig ijesztőbbek a körülmények, mint amikor már úton vagyunk.
5. Ha viszont esőre áll, feltétlenül legyen nálunk, rajtunk vízhatlan kabát, mert az első tavaszi túrán sem jó elázni.

Képek forrása: carbonara.hu, manafoto.hu

March 28, 2018