Épp rossz kedvünk van és kell egy kis vidítás, vagy éppen ünneplünk valamit, talán csak szeretnénk valamit nassolni? A csoki mindig az elsőként felmerülő lehetőségek között van.

Bár néha úgy gondolhatjuk, hogy rosszat teszünk azzal, hogy kedvenc édességünket nassolgatjuk, de bizonyos mennyiségben még egészséges is lehet ez a szokásunk.

  • Ásványi anyagokban gazdag: A 70%-os vagy annál nagyobb kakaótartalmú csokoládé sok számunkra fontos ásványi anyagot tartalmaz, beleértve a kálciumot, rezet, vasat, magnéziumot, foszfort, káliumot és a cinket.
  • Jót tesz a szívnek és a vérkeringésnek: A sötét csokoládé gazdag szilárd kakaóban, amely flavanolokként ismert vegyületeket tartalmaz. A kakaó-flavanolok csökkentik a vérnyomást és a koleszterinszintet, javítják a szellemi állapotot és kakaó javíthatja az inzulinérzékenységet, így a mértékkel fogyasztott étcsokoládé még akár a cukorbetegség kockázatát is redukálhatja. A kakaótartalmú ételeket fogyasztó idős emberek körében lényegesen kevesebb az érrendszeri betegségben szenvedők száma. Magas antioxidáns tartalmának köszönhetően csökkentheti más súlyos betegségek, mint például tüdőbetegség vagy rák kialakulásának kockázatát is.

 

  • Csökkentheti a koleszterinszintet: Az emelkedett koleszterinszint a kakaó polifenol tartalmának köszönhetően mérhetően csökken. A kakaófogyasztás csökkenti a számunkra kártékony koleszterin (LDL) szintjét, valamint növeli a számunkra fontos koleszterin (HDL) előfordulását a szervezetben, amely így visszafogja a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának esélyét.

 

  • Bőrvédő hatása van: A flavanolok védik a bőrt az UV sugárzástól, növelik a bőrszövetekben a véráramlást és fokozzák a bőr hidratálódását.

 

  • Hangulatjavító hatása van: A szerotonin az agyban termelődik, egy hírvivő anyag, amely a boldogság és elégettség érzéséért felelős. Ennek hiánya okozhat rossz hangulatot, ingerültséget és depressziót is. A csokoládé hirtelen emeli meg a vércukorszintet, ezzel együtt a szerotoninszint is gyorsan emelkedik, ami az elégedettség érzését kelti.

 

Egy 2013-ban megjelent tanulmány kimutatta, hogy a kakaó polifenolok 30 napon át tartó fogyasztása 10%-al csökkentette a szorongást.

 

Egy maláj kutatás szintén azt az eredményt hozta, hogy az étcsokoládé a depressziót, szorongást is képes csökkenteni. A kutatásba 133 rákbeteget vontak be, akiknél gyakori az előfordulása az ilyen típusú lelki betegségeknek. Már néhány nap után láthatóvá vált, hogy azok a betegek, akik napi szinten kaptak étcsokoládét, jóval kevésbé szorongtak, és alapvetően javult a kedélyállapotuk.

 

  • Segíti a tanulást: Mivel könnyen felszívódó szénhidrátokat tartalmaz, a csoki gyors energiaforrást jelent. Elfogyasztása után az agyi kapacitás 2-3 órára jelentősen javul, ezért tanuláshoz kifejezetten ajánlott. A csokoládé fokozza az agyi idegsejtek aktivitását és elősegíti a jobb agyi véráramlást, így a memóriára is pozitívan hat.

 

Bár tényleg sok pozitív hatása lehet a kakaónak és a csokinak (minél nagyobb a kakaótartalma, annál inkább), de tartsuk észben, hogy mint mindenhol, itt is tartanunk kell a mértéket, fontos, hogy odafigyeljünk az egészségünkre, táplálkozzunk változatosan, végezzünk rendszeres testmozgást és csak emellett fogyasszuk kedvenc édességünket.

 

Források: www.egeszsegkalauz.hu, http://storeinsider.hu, webbeteg.hu,

https://www.researchgate.net/publication/236315861_Cocoa_Intake_Blood_Pressure_and_Cardiovascular_MortalityThe_Zutphen_Elderly_Study , Pase MP, Scholey AB,

Pipingas A, Kras M, Nolidin K, Gibbs A, Wesnes K, Stough C. – Cocoa polyphenols enhance positive mood states but not cognitive performance: a randomized, placebo-controlled trial. J Psychopharmacol. 2013 May;27(5):451-8. ,

Wong SY and Lua PL:Effects of Dark Chocolate Consumption on Anxiety, Depressive Symptoms and Health-related Quality of Life Status among Cancer Patients Health and the Environment Journal, 2012, Vol. 3, No. 1. pp:27-35.

August 17, 2020