Már észrevehetően rövidülnek a nappalok, a napsütés helyett felhős, csapadékos az időjárás. Ez természetesen az ember hangulatára nagy hatással van, de a folytonos álmosság-és fáradtságérzethez a tobozmirigy is hozzájárul.

Ősszel az álmosságért felelős melatonin szintje megemelkedik, arra ösztönözve az embert, hogy lassítson. Sajnos mi ugyanolyan keményen dolgozunk, melyhez a szervezet nem szokott hozzá, pedig az ősz – és a tél – a visszavonulás, pihenés időszaka lenne.

De mit csináljunk, hogy feldobjuk magunkat és családunkat?

  1. Együnk sok gyümölcsöt. Az alma, a szőlő és a szilva mind ősszel érnek be, így biztosan frissen tudjuk őket beszerezni. A gyümölcsök tele vannak értékes vitaminokkal, melyek hozzájárulnak a jó közérzethez, de a bennük található fruktóz, tehát a gyümölcscukor extra energiát is ad.
  2. Próbálgassunk illóolajokat, máris jobb lesz a hangulatunk, ha számunkra és családunk számára kellemes illat lengi be a lakást.
  3. Szellőztessünk sűrűn. Az agy működéséhez megfelelő mennyiségű oxigénre van szükségünk. Az állott levegő nem csupán meleg, de széndioxiddal teli is, ami csak még jobban elálmosít minket. Éppen ezért érdemes gyakran szellőztetni, hogy cserélődni tudjon a levegő.
  4. A régi gyertyacsonkokat olvasszuk fel és öntsünk belőlük új gyertyát, akár illóolajokat is keverhetünk bele (már ha eredetileg nem voltak illatosítottak).
  5. Kiránduljunk. Hétvégén, vagy amikor az időnk engedi, akkor célszerű egy kicsit kimenni a szabadba, esetleg kirándulni az erdőben. A természetben nem csak feltöltődhetünk, de ki is szakadhatunk a monotonitásból, ráadásul egy kis testmozgás soha nem árt. A rendszeres testmozgás jobb alvást biztosít, másnap kipihentebben fogunk szembenézni a feladatokkal. Ezen kívül remek feszültség levezető módszer is a sportolás.
  6. Menjünk el fotózni. Nincs is szebb, mint az őszi táj, érdemes minél több időt töltenünk kint, erre egy jó ok, ha gyönyörű képeket akarunk készíteni. A készült művek még ajándékok is lehetnek később…
  7. A gyűjtött falevelekből aztán akár gyerekekkel együtt is alkothatunk, már készülhetnek is az otthoni díszek. Fessünk ragasszuk papírra, préseljük könyvek között.
  8. Készítsünk őszi ajtódíszt, vagy koszorút. Ennek csak a kreativitásunk szabhat határt.
  9. Ha már hűvös van, szerezzünk magunknak és családunknak örömöt és süssünk gesztenyét.
  10. Fogjunk össze többen barátokkal, vagy persze a családdal is lehet, süssünk pogácsát, vagy süteményt, és osszuk szét az utcán élők között.
  11. Nézzük át a ruhatárunkat. Ha vannak olyan meleg ruhák, amiket mi már nem hordunk, vigyük el egy gyűjtő helyre, vagy osszuk szét mi magunk. Sokaknak nagy szüksége van ezekre.
  12. Tartsunk nagytakarítást, ki tudja milyen régen elveszettnek hitt kincseket találhatunk közben.
  13. Lazítsunk, van egy igazán nyugtató hatása a pokrócba burkolt teázásnak szabadtéren (vagy erkélyen), akár termoszból is. De otthon is bekuckózhatunk egy jó könyvvel.
  14. Amennyiben ezek ellenére is fáradtnak és kimerültnek érzi magát, nézessük meg D-vitamin szintünket, hiszen a D-vitamin hány jellemző tünete a szűnni nem akaró álmosság.

Források: www.webbeteg.hu, www.urban-eve.hu

November 9, 2020