Azt szoktuk mondani, hogy naponta legalább nyolc pohár vizet meg kell inni, ezt a szabályt azonban még nem támasztották alá azok a bizonyos „brit tudósok” – sem. Állítólag azért nincs ebben a kérdésben határozott véleményük a szakembereknek, mert egyrészt még nem állapodtak meg arról, hogyan mérjék a szervezetünkben lévő víz mennyiségét, másrészt még nem döntötték el, hogy mi legyen az optimális hidratáció.

Egy 2010-es európai felmérés megállapította, hogy a kontinensen 8 és 11 pohár, azaz 2 és 2,7 liter között van a napi átlagos folyadékbevitel. Ez a szám azonban csak akkor érvényes, ha viszonylag keveset mozgunk, mert akik sportolnak, azoknak ennél jóval többre, akár napi hat liter folyadékra is szükségük lehet. És az is nagyon fontos, hogy hőségben a szokottnál sokkal többet kell innunk – persze, elsősorban vizet.

Már a kis mennyiségű vízvesztésnek is komoly következményei lehetnek, nem is beszélve arról, ha a szervezetünkben tartósan kevés a folyadék. Elég a szokott mennyiség 2 százalékát elveszíteni, máris fáradékonyak, rossz kedvűek leszünk, és kevésbé tudunk koncentrálni. Próbáljunk sokat inni akkor is, ha fáj a fejünk, mert így hamarosan enyhülhetnek a tünetek. A vesekő kialakulásában is nagy szerepet játszhat az, ha valaki rendszeresen kevesebbet iszik a kelleténél.

Jöjjön hát néhány olyan tipp, amely segít optimális szinten tartani a szervezetünkben lévő folyadékot.

  • Figyeljük meg, hogy milyen színű a vizeletünk. Ha szalmasárga, világos, akkor valószínűleg minden rendben van, ha viszont sötétet pisilünk, ami inkább az almalére hasonlít, akkor valószínűleg baj van. Tessék gyorsan inni pár pohár vizet!

 

  • A nyári forróság idején feltétlenül legyen mindig egy üveg víz a kezünk ügyében. Ha útnak indul, vigye magával, ha pedig leül dolgozni, tegye az asztalra a flakont. Figyelje meg, hogy ha ott a víz a közelében, biztosan inni fog belőle. Szokjon rá arra is, hogy lefekvés előtt iszik egy csésze, gyógynövényből készült teát. Ez a rituálé segít elaludni, és egy pohárral biztosan több folyadékot vesz magához aznap.

 

  • Nyáron ügyeljen arra még jobban, hogy egészségesen táplálkozzon. A rágcsában, a sütiben és a sültekben nagyon kevés a folyadék, ezért inkább fogyasszon vízben gazdag gyümölcsöt, zöldséget, joghurtot.

 

  • Végül felhívjuk idősebb, vagy idős hozzátartozóit ápoló olvasóink figyelmét arra, hogy az öregebb emberek ritkábban szomjasak, vagyis kevésbé érzik azt, hogy vizet kellene inniuk. Hogy ne feledkezzenek el erről, töltsenek meg egy-két üres, másfél literes flakont vízzel, és határozzák el, hogy ennek ma valameddig el kell fogynia. Így könnyen meg lehet figyelni, hogy azon az adott napon mennyit ivott az ember.

 

Képek forrása: zabkorpa.hu ;  happyskin.hu ; life.hu.

July 16, 2018