Bár az időjósok hosszú és napos nyárutót ígérnek, mégis számítanunk kell arra, hogy szeptembertől egyre több lesz az esős, borús, hűvös nap. Ilyenkor az ember, ha már kinézett az ablakon, és látta, hogy vizes minden, hajlamos felmentést adni magának az aznapra tervezett testmozgás alól. Ha ránk hallgat, nem teszi! Máris soroljuk az okokat, amiért ilyenkor sem szabad a szobában maradni.

Bizonyára mindenki érezte már, hogy mennyire enyhítő néhány csepp víz a forró nyári napokon. Higgye el, hogy az eső ősszel is ugyanilyen hatást vált ki a szervezetükben: feldob, felszabadít és enyhíti a stresszt. Lépjen ki a szabadba, és élvezze a természetet a leginkább frissítőbb formájában! Ha így gondolkodik, akkor az aznapra kijelölt edzés – legyen az séta, futás, vagy biciklizés – még könnyebbnek és élvezetesebbnek fog tűnni.

Mindenki tudja, hogy ha tornázik, akkor a szervezete hőt termel, és megemelkedik a testhőmérséklete. Az agy ilyenkor „bekapcsolja” a hűtést, és hogy verejték termelődhessen, az izmoktól vért áramoltat a bőr irányába. Az eső pedig olyan, mint a hűtővíz: kívülről csökkenti a szervezetünk hőmérsékletét. Az élsportolókkal foglalkozó kutatók megfigyelték, hogy a külső hűtés esetében nagyobb teljesítmény leadására képes az ember, és kisebb a sérülés, a megbetegedés esélye. Egy amerikai tanulmányban kimutatták, hogy azok, akik melegben futották le az 5 ezer méteres távot, a szokásosnál egy fél perccel jobb időt értek el, ha menet közben időnként vízzel locsolták magukat.

Azok, akik nem olvassák ezt cikket, valószínűleg otthon maradnak, ha esik. Ön viszont éppen az ellenkezőjét teszi, aminek két, azonnal érezhető következménye lesz. Egyrészt azt tapasztalja, hogy szinte üres a futópálya vagy a bicikliút, és sokkal kényelmesebben tudja megtenni a napi távot. Másrészt mozgás közben jobbnak, erősebbnek, keményebbnek érzi majd magát a többieknél, hiszen Ön nem hátrált meg, mint ők. Legyen is büszke magára, hiszen valami olyat vitt végbe, amit a többség nem vállal be, és nehezebb körülmények között is képes volt elvégezni a feladatát!

Az elme „kitakarításához”, a gondolatok közötti rendrakáshoz az eső az egyik legjobb segítség. Gondoljunk csak arra, milyen megnyugtató azt hallgatni, ahogy kopog az eső a párkányon. Sőt, van, akit az segít álomba, hogy a mobilján egy esős hangfájlt játszik le. Ez a különösen kellemes zaj azt táplálja az elmébe, hogy milyen csodálatos a minket körülvevő környezet. És éppen ez az, amire a leginkább szüksége lehet a kemény tréning közepette.

Az is fontos szempont, hogy ha változtatunk az edzés körülményein, esetleg nehezítjük azokat, akkor még erősebbek és még jobbak leszünk. Minden alkalommal, amikor kilépünk a komfortzónánkból, növeljük a teljesítőképességünket és az önbizalmunkat. Azt javasoljuk, hogy az első esős napon a szokottnál kicsit lassabb tempót diktáljon magának, hogy figyelni tudjon a megváltozott körülményekre, a tócsákra, a sáros foltokra, a vízzel telt kátyúkra. Ahogy a szervezete megtanul alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez, a teste úgy ügyesedik és erősödik.

Végül még egy rövid, de fontos tanács: a siker – és az egészsége megőrzése érdekében – mindig az időjárásnak megfelelő cipőt és sportruházatot viseljen!

Képek forrása: running4women.com, minneapolisrunning.com, justrunlah.com

August 29, 2018