Bár mindenki szereti a friss gyümölcsöket és zöldségeket, azokat ilyenkor, télen nehezebb elérni, hiszen jóval kevesebb nő ki közülük, mint a melegebb időszakokban. De azért télen is teremnek finomságok, mutatjuk is mik:

  1. Petrezselyem

Gyakran fehérrépának is hívják ezt a zellerfélét. A benne lévő tápanyagok miatt a fogyasztása különösen a téli hónapokban előnyös. Flavonoidokat is tartalmaz, amik gyulladáscsökkentő hatásúak.

  1. Sütőtök

A hideg hónapok és a sütőtök kéz a kézben járnak. A sütőtök illatáról nekünk egyből az őszi-téli időszak jut eszünkbe.

Már a népi gyógyászatban is alkalmazták gyulladások csökkentésére, megfázások és láz ellen is. Korábbi cikkünkben már foglalkoztunk a sütőtökkel: https://omegamarine.hu/hirek/oszi-finomsag-a-sutotok/

  1. Kelkáposzta

Kivételesen tápláló és sokoldalúan felhasználható alapanyag a kelkáposzta. Vitaminokat, ásványi anyagokat, rostokat és antioxidánsokat egyaránt tartalmaz. Néhány tanulmány szerint csökkenti a tüdő- és nyelőcsőrák kockázatát.

  1. Kelbimbó

Ugyanahhoz a növénycsaládhoz tartozik, mint a kelkáposzta. Bár nem túl nagy, de lenyűgöző mennyiségű tápanyagot tartalmaz. Kiváló K-vitamin forrás, de van benne A-, B-, és C-vitamin is. A rost és alfa-liponsav tartalmával segít a megfelelő vércukorszint kialakításában.

  1. Fodros kel

Az egyik leghidegtűrőbb káposztaféle. A-, C-, E-, K- és B6-vitamin mellett növényi fehérjékben és élelmi rostokban gazdag. Kéntartalmú hatóanyagai fokozzák a test méregtelenítését, és segítenek egyes daganatos betegségek elkerülésében.

  1. Vörös káposzta

A színe miatt lila káposztaként is emlegetik. A-, C- és K-vitamint egyaránt tartalmaz. A benne lévő antocianinek védelmet nyújtanak a szív és rákbetegségek egy része ellen.

  1. Brokkoli

Ön tudta, hogy a brokkoli kétszer annyi C-vitamint tartalmaz, mint a narancs? Egy jó fokhagymás krémlevest is készíthetünk magunknak a nátha ellen, igen hatékony.

  1. Fokhagyma

Kiváló fertőtlenítő, antibakteriális és méregtelenítő hatása aranyat ér ebben az évszakban. Húsokra, salátába, főzelékekbe és turmixba is tökéletes.

  1. Sárgarépa

Tele van A-, C-, E- és K-vitaminnal, folsavval, kalciummal, vassal és cinkkel. Fontos megjegyezni, a répa egy különleges zöldség, főzve és párolva magasabb a vitamintartalma, mint nyersen.

  1. Mángold

Néhol leveles répának is nevezik, legközelebbi rokona a cékla. Széles körben használják a mediterrán étrendben. Fogyasztása számos egészségügyi előnnyel, így a szívbetegségek kockázatának csökkentésével jár.

  1. Cékla

A cékla jótékony hatásai már régóta ismertek, mégis ritkán kerül az asztalra, turmixokba markáns íze miatt. Erősíti az immunrendszert és segíti a sejteket abban, hogy nagyobb mennyiségű oxigént tudjanak felvenni.

  1. Torma

Csípős és könnyfakasztó, de néha megéri, például, ha gyorsan meg akarunk szabadulni a megfázástól. Azonnal kitisztítja az orrot és még az immunrendszert is erősíti.

  1. Pasztinák

A sárgarépához hasonlóan gyökérzöldség a pasztinák vagy paszternák. Íze a petrezselyemre emlékeztet, csak édesebb és nagyon tápláló. C-, B- és E-vitamint, valamint káliumot, magnéziumot és mangánt tartalmaz. Különösen jó hatással van az emésztőrendszerre.

  1. Zeller

A zeller 100 grammja csak 16 kalóriát tartalmaz, így az év eleji diéták miatt is érdemes beépíteni az étrendbe.

A szárzellereket csak meg kell mosni és a végüket lecsípni. Joghurtos mártogató, csípős paradicsomos szósz és avokádókrém is jól passzol hozzá.

  1. Fekete retek

A káposztafélék családjához tartozik. Remek forrása a B- és C-vitaminnak, valamint a káliumnak. A népi gyógyászatban régóta ismert. Jó hatással van az emésztésre és egyes daganatos betegségek kockázatát is csökkenti.

  1. Karalábé

Lenyűgöző a tápanyagtartalma ennek a zöldségnek. Jobb hidegebb időben fogyasztani, mert akkor édesebb az íze. Kiváló C-vitamin és kálium forrás. Utóbbi csökkenti a vérnyomást és a szívbetegségek kockázatát.

  1. Spenót

A legtáplálóbb zöldleves, télen és nyáron is. Többek között tartalmaz A-, B2-, B3- és E-vitaminokat, sőt folsavat, vasat, magnéziumot és cinket is. Jót tesz a szemeknek és fokozza szervezet vérellátását is.

 

Ha az étrendet az adott évszakban termő helyi gyümölcsökből és zöldségekből állítjuk össze, akkor nemcsak egészségesen étkezhetünk, hanem mindig a legfrissebb és a leginkább vitamindús ételekhez juthatunk hozzá, magas tápértékű és gazdag tápanyagokkal teli zöldségeket és gyümölcsöket fogyaszthatunk, mivel az áru nem utazik több ezer kilométert távoli országokból, mire ideér. De pénztárcabarát megoldás is, hiszen a szezonális gyümölcsöket és zöldségeket jellemzően alacsonyabb áron vehetjük meg és ráadásul támogathatjuk ezzel a helyi termelőket is.

Források: https://wellandfit.hu/ , https://www.21napalatt.hu/ , https://dietless.hu/

January 25, 2021