Bár még borongós az idő, de egyre több a napsütés, virágoznak a fák és itt van a tavasz. Nagyon sokan várják ezt az időszakot a sötétebb, hidegebb hónapok után, viszont ilyenkor sokakat elkap a tavaszi fáradtság. Most összeszedjük, hogy ez mit is takar és mit tehetünk ellene!

A kora tavaszi napokban sokan bágyadtak, aluszékonyak, az emberek fejfájásról, szédülésről, ingerlékenységről panaszkodnak. Ez egy kicsit sem kellemes állapot,de a tavaszi fáradtság nem egy betegség, hanem a szervezet normális reakciója, arra, hogy véget ért a tél.

A fáradtságérzet kialakulását főleg a hormonháztartásunkban kereshetjük. Gyakran okozhat ilyen tüneteket az „alvási hormon”, a melatonin és a „boldogsághormon”, a szerotonin szintjének ingadozása.

Télen, amikor a nappalok rövidebbek, és kevesebb napfényhez jut a szervezet, fokozódik a melatoninképződés, és ezzel együtt megnő az alvásigény. A tavasz közeledtével a napok hosszabbodásával több fény éri szervezetünket, csökken a melatoninprodukció, és ez átmeneti zavart okoz az alvás-ébrenlét ciklusában.

A szerotonin képződését a fény fokozza. A tél folyamán jelentős szerotoninhiány alakul ki szervezetünkben, ami depresszióhoz hasonló tüneteket, örömtelenséget okozhat. A tavaszi napsütés hatására, viszont csak lassan és fokozatosan pótlódik a szerotonin. Ez az átállás pedig egy igen fárasztó folyamat.

A tavaszi fáradságért, persze nem csak a hormonok felelősek, hanem a téli, hideg hónapokban megszokott étrend is. A téli táplálkozás általában zsírban gazdag és kalóriadús, a nyárhoz viszonyítva kevesebb friss gyümölcsöt és zöldségfélét fogyasztunk, és így ásványi só- és vitaminhiány alakulhat ki szervezetünkben, ha ezeket nem pótoljuk mégis étrendünkkel, vagy étrend-kiegészítőkkel.

Mit tehetünk, hogy ne érjen el minket a tavaszi fáradtság?

Javasolt a napi többszöri, kisebb mennyiségű étkezés, így a szervezet energiaellátása egyenletes lesz, és a táplálék feldolgozása is kevésbé lesz megterhelő.

Fogyasszunk minél több gyümölcsöt, zöldségfélét, tejet és tejterméket. A bennük lévő vitaminok, ásványi sók, nyomelemek gazdagon pótolják mindazt, ami a télen elveszettünk. Különösen javasolt a joghurt és a kefir, ezek könnyen emészthetők és nem okoznak étkezés utáni bágyadtságot. A tejsavó és író az idegrendszer számára (is) fontos anyagokat (triptofán, lecitin) tartalmaznak.

Ezen kívül figyeljünk oda, hogy hidratáltak maradjunk, igyunk elég vizet. Tanácsos naponta legalább 1,5-2 liternyit inni, ásványvíz, gyümölcs- és zöldséglé formájában. De a teák is segíthetnek visszanyerni energiánkat. A citromfű, a cickafark, a csalán és a csipkebogyó pl. tele van vitaminokkal és ásványi anyagokkal.

Az étrend-kiegészítők a kora tavaszi időszakban is remek választásnak bizonyulnak. A C-vitamin, a magnézium és a B-vitaminok nélkülözhetetlenek, ezekből is célszerű a minőségi, kiválóan felszívódó változatok mellett dönteni. Arra mindenképpen figyeljünk, hogy a mikroelemeket friss alapanyagokból is igyekezzünk bevinni a szervezetbe.

A kimerültség sokszor éppen a nem megfelelő pihenés számlájára írható. Nem csak arra érdemes figyelni, hogy hány órát töltünk az ágyban, hanem az alvás minőségét is figyelembe kell vennünk. Az éjfél előtti alvással töltött órák sokkal pihentetőbbek, így próbáljunk időben lefeküdni aludni.

Mozogjunk minél többet. A rendszeres testmozgás nem csupán keringésünket, izmainkat, csontjainkat, immunrendszerünket erősíti, hanem a stresszválaszban részt vevő noradrenalin, és szerotonin termelését is növeli. A testedzés során opiátok (endorfin) is felszabadulnak, melyek jó közérzetet biztosítanak. Összességében, ezek a vegyületek enyhítik a depresszív tüneteket.

Figyeljünk oda lelki egészségünkre, hiszen az is ki tud hatni testi egészségünkre. Főleg ebben az időszakban nagyon le vagyunk terhelve érzelmileg, így extrán oda kell figyelnünk magunkra és szeretteinkre. Kerüljük a felesleges konfliktusokat, viszont vállaljuk fel bátran a megoldásra váró problémáinkat. Legyünk együtt többet családtagjainkkal, barátainkkal, akár online is. A hétköznapok rohanásában általában a nap legnagyobb része elmegy a kötelező teendőkkel. Figyeljünk oda, hogy több időt szánjunk kedvenc hobbijainkra. Olvassunk könyveket, hallgassunk zenét. És ha tudunk, járjunk el kirándulni minél többet!

Ez a valós testi panaszokat és gyengeséget okozó állapot sokaknál jelentkezik, de tény, hogy az életmóddal lehet tenni ellene, így tegyünk is ellene!

Források: webbeteg.hu , unipatika.hu

 

April 19, 2021