A csírák között van lágy, markáns, pikáns és kifejezetten csípős ízű is. Magas a vitamintartalmuk, jelentős az aminosav-, az enzim-, az antioxidáns- és az ásványi anyag tartalmuk, és ezáltal fontos, értékes és finom tápanyagforrást jelentenek, fogyasztásukkal hozzájárulhatunk egészségünk fenntartásához.

Ma már sokféle növényi csírát kínálnak a boltok. Kedvünkre válogathatunk a gabonafélék (pl. búza), a hüvelyesek (mungóbab), a zöldségfélék (póréhagyma, hagyma, brokkoli, retek), és a fű- és lucernafélék (lucerna) csírái között.

Mielőtt átnézzük, hogy melyik csírát mire ajánljuk, nézzük át, hogy mire érdemes odafigyelni.

Néhány tanács csírafogyasztáshoz:

  • Gyerekek, várandós nők, idősek és gyenge immunrendszerrel rendelkezők ne fogyasszanak nyers csírát.
  • Vásárláskor mindig hűtött, friss terméket válasszunk.
  • Ne fogyasszunk kellemetlen szagú terméket.

 

És mit mire is ajánlunk?

Búza: A klorofill segíti a vér oxigénszállítását, tisztítja a májat, egyensúlyban tartja a vérnyomást, elősegíti a vércukor szinten tartását, növeli a radioaktív sugárzás elleni védelmet, segíti az emésztést. Gyulladásgátló, baktériumölő hatású, hurutoldó. Erősíti az idegrendszert és potencianövelő.

Hajdina: Magas a fehérjetartalma. Riboflavin- és rutintartalma serkenti az agyat és erősíti az érfalakat. Csírája főételként is felhasználható.

Zab, rozs: Magas a B- és E-vitamin tartalma. A B-vitamin elengedhetetlen az idegrendszer normál működéséhez, az E-vitamin pedig a bőrt és a hajat táplálja.

Hüvelyesek:

Adzuki bab: Édes ízű, vesék működését serkentő, természetes inzulinszabályzó, koleszterincsökkentő, vérnyomásszabályzó, szíverősítő hatású. Jelentős vasforrás. Csíráztatva nem okoz bélgázosodást.

Lencse: Jelentős a rosttartalma. Koleszterincsökkentő. Mézga- és pektintartalma miatt az étkezések után hirtelen fellépő vércukorszint-emelkedést jelentősen csökkenti, ezért alkalmas a cukorbetegek diétájának kiegészítésére. Jelentős a magnézium-, vas-, cink- és krómtartalma.

Szójabab: Tartalmazza az összes nélkülözhetetlen aminosavat. Magas az E-vitamin, réz-, cink- és lecitintartalma.

Zöldborsó: Természetes inzulinszabályzó, koleszterincsökkentő, vérnyomásszabályzó és szíverősítő. Rákblokkoló és rákmegelőző anyagokat tartalmaz. Jelentős vasforrás.

Mungóbab: Kiemelkedően magas a fehérjetartalma, jelentős a vas- és C-vitamin tartalma. Csíráztatott formában könnyen emészthető, nem okoz bélgázosodást.

Olajos magvak csírája:

Lenmag: Esszenciális zsírsav tartalma gátolja a koleszterinlerakódást, gyulladáscsökkentő hatású.

Napraforgómag: Kellemes ízű, jódtartalmú, vízhajtó hatású. Jótékony hatással van a cukorbetegségekre. Igen sok foszfort, kálciumot, fehérjét és E-vitamint tartalmaz. Az összes aminosavat tartalmazza (30% fehérje), méregtelenítő, tisztító, vízhajtó. Magas a rosttartalma, az egészséges bélflórát táplálja. Magas foszfor- és kalcium-tartalma szükséges az ép fogakhoz, csontokhoz, a zsírok, szénhidrátok emésztéséhez, a szövet és izomtónus fenntartásához. Klorofill-tartalma segíti a vér oxigénszállítását. A vas a vörösvértestképzéshez, a réz a vas felhasználáshoz szükséges. A magnézium segíti az izom-, agy- és tüdőszövetek munkáját. A jód a pajzsmirigyhormon alkotórésze, valamint elengedhetetlen az idegsejtek működéséhez.

Zöldségfélék csírája:

Brokkoli: Sulphoraphane-t tartalmaz, ami megakadályozza a rosszindulatú sejtburjánzást.

Édeskömény: Erjedés- és puffadásgátló. Kismamák mindennapi étrendjébe tejszaporító hatása miatt érdemes beépíteni.

Fokhagyma: A népi gyógyászatból ismert gyulladáscsökkentő, antibakteriális hatású, immunerősítő. Koleszterincsökkentő, antioxidáns hatású.

Hagyma: Antibiotikus és méregtelenítő hatású, gyógyírt jelent a gyulladásokra, fekélyekre. Daganatgátló, csökkenti a koleszterinszintet, növeli a szervezet ellenálló képességét.

Póréhagyma: Természetes antibiotikum. Tisztítja a véráramot, májat. Egyesíti a hagyma és a fokhagyma élettani hatásait. Emésztőszervekre jótékony hatású.

Retek: Természetes antibiotikum, tisztító, méregtelenítő, immunerősítő hatású. Elősegíti a felesleges nyálka eltávolítását, tisztítja a légzőszerveket, megfázás esetén megszünteti a homlok- és orrmelléküreg dugulását. Vizelethajtó, tisztítja a húgyvezetéket, húgyhólyagot, vesét. Kis mennyiségben étvágygerjesztő. Csökkenti a reumatikus fájdalmakat, magas foszfortartalmú vegyületei elmulasztják a pattanásokat, tisztítják, szépítik a bőrt.

Vöröskáposzta: Fekélygyógyító, gyulladáscsökkentő, a nyálkahártyák egészségét biztosítja. Táplálja a bőrt, tisztítja a vért, javítja a látást. Keringésjavító. Kálciumtartalma megegyezik a tejével.

Fű- és lucernafélék csírája:

Bazsalikom: Gyulladáscsökkentő, immunerősítő, eredményes emésztési zavarok, puffadás esetén. Vizelethajtó, vesetisztító, kőoldó.

Lepkeszegmag (görögszéna): Elősegíti az emésztést, vértisztító, gyulladáscsökkentő, vérképző hatású. Ajánlott meghűlés és fertőzések esetén. A lecitin a központi idegrendszerre hat, serkenti és regenerálja az idegsejtek működését, serkenti az emlékezést. Tisztítja a verőerek beteg nyirokcsomóit, csökkenti a fehérvérsejt túlképződést. Csökkenti a pánikrohamokat, lázcsillapító, segíti az inzulintermelést, leköti a gyomorsavat. Szeléntartalma erősíti az immunrendszert. Nagyon erős antioxidáns. Javítja az étvágyat, segíti az emésztést. Flavonoid-származékokat és kollagént tartalmaz. Fiatalítja a sejteket. Karcsúsít, mert tisztítja a szervezetet és bontja a zsírt. Vízhajtó hatású.

Lóhere: Általános közérzetjavító, vitalitást fokozó. Alkalmazható a változókori hőhullámok enyhítésére.

Lucerna: Ásványi só tartalma lúgosítja a vért – candida fertőzésben szenvedőknek segítség. Rostja lelöki a koleszterin-lerakódásokat az erek faláról, szaponintartalma feloldja azt. A mangán csökkenti a vércukorszintet. Magas klorofill-tartalma miatt szív- és érrendszeri betegségben szenvedőknek különösen ajánlott. B12-vitamintartalma a vérszegénységen segít, K-vitamintartalma pedig megelőzi a vérrög kialakulását, csökkenti a vérzéseket. A növényi hormon segíthet a mellrák kialakulásának megelőzésében, elviselhetővé teszi a változókor kellemetlen tüneteit, szoptatós anyáknál serkenti a tejelválasztást. Vastagbélgyulladásban szenvedők gyógyhatású tápláléka, roboráló hatású. Magas a fehérjetartalma. L-borostyánkősavat tartalmaz, amely a kötőszövetek rugalmasságáért felelős.

Káposzta, repce: Magas az omega-3 és omega-6 zsírsavtartalma, közvetlenül hat a szív munkájára, az érfalak rugalmasságát visszaadja, megakadályozza a szívkoszorú erek meszesedését, javítja a szem hajszálereinek vérellátását. Segíti a kollagén termelődést, ezáltal a bőr rugalmassága változik, javítja a bőr vízháztartását. Emeli a vörösvértest számot, csökkenti a magas koleszterin szintet.

Mustármag: Izzasztó hatása miatt főleg betegségek idején ajánlható a fogyasztása. Tisztítja a vért, az emésztőrendszert és a májat. Hajhullás megállítására is javasolható.

Zsázsa: Cukorbetegeknek különösen ajánlott. A zsázsacsíra rendszeres fogyasztásával megelőzhető a szívinfarktus, 80%-ban tartalmaz telitelten zsírsavakat, amelyeknek jelentőségük van a szív- és érrendszeri betegségeknél. A klorofill tisztítja, megújítja a vért. Magas E-vitamin (1200mg/kg) tartalma értágító, alvadásgátló hatású, vizelethajtó, egyben vérnyomáscsökkentő is. Az antioxidánsok (A-, C-, E-vitamin, ß- karotin és szelén) erősítik az immunrendszert, késleltetik az öregedést, csökkenti a gyulladást, segít a mellrák és a vastagbélrák megelőzésében, növeli a férfierőt.

Rukkola: A zsázsához hasonló élettani hatásokkal rendelkezik. Nagy mennyiségű telítetlen zsírsavtartalma miatt szív- és érrendszeri betegségekben diétás kiegészítő. Magas E-vitamin tartalmú. Csökkenti a gyulladásokat.

Ha otthon, mi magunk csíráztatunk, mindig tartsuk szem előtt, hogy csak csíráztatásra szánt magokat használjunk fel, ugyanis ezek a magok nem tartalmaznak vegyszereket, vegyszermaradékokat, ellentétben a csávázott vetőmagokkal. Ezen kívül nagyon figyeljünk oda, hogy pl. a burgonyafélék (paradicsom, paprika, padlizsán) csírája erősen mérgező, és fogyasztásra nem javasolt a szolanin, tomatin, szolamargin miatt. A kicsírázott burgonyát sem tanácsos megenni, legfeljebb a csírák alapos kivájása és a burgonya alapos megfőzése után.

 

Csíráztatáskor a legfontosabb tudnivalók:

Fontos a higiénia! A kezünk is legyen tiszta a csírákkal foglalatoskodás előtt, közben, és a csíráztatáshoz használt tálat, edényt, befőttes üveget is sterilizáljuk! Az étkezési csírák a közepesen kockázatos növényi eredetű élelmiszerek csoportjába tartoznak, mivel előállítási technológiájuk nemcsak a csírák, hanem a kórokozó baktériumok szaporodása számára is ideális (kedvező hőmérséklet, páratartalom, vízaktivitás, hosszú csíráztatási idő).

A csíráztatás előtt citromlé és ecet keverékében történő áztatással, majd forró vízzel alaposan leöblítve, végül hideg vizes áztatással mossuk tisztára a magokat! Bár így csökken a csírázóképesség, ezzel is óvjuk magunkat attól, hogy a csírákkal együtt kellemetlen fertőzéshez vezető kórokozókat is megegyünk.

A csírák áztatásához, öblítéséhez, nedvesen tartásához ivóvíz tisztaságú, hideg, de ne desztillált vizet használjunk! A csírázási idő magonként eltérő, a kisebb méretű magvakat közvetett fényben, míg a nagyobb (bab méretű) magokat sötétben csíráztassuk! A penészes, szöszös, kellemetlen szagú csírákat, a ki nem csírázott magvakat és a levált héjrészeket távolítsuk el! Naponta 2-3-szor öblítsük át a csírázó magokat hideg, tiszta vízzel!

A házilag csíráztatott magokat az utolsó, alapos öblítés és leszárítás után, hűtőben, 5°C körüli hőmérsékleten, legfeljebb 2-3 napig tároljuk!

 

 

Ahogy látjuk a csírák nagyon egészségesek, de mindig figyeljünk oda a hatásukra, és csak olyan csírát fogyasszunk, ami számunkra előnyös. Ha nem vagyunk benne biztosak, nézzünk utána, vagy kérdezzük meg kezelőorvosunkat.

 

Forrás: travelo.hu, tudatosvasarlo.hu

 

March 8, 2021